خليفه الله باب الله است, خليفه الله را يك شخص در نظر نگيريم,
چون در مقولات درشت اگربخواهيم خليفه الله را شخص در نظر بگيريم ,خداي ناكرده به شرك كشيده ميشويم و دراين حال خيلي به شرك نزديك هستيم واگرعاقلتر باشيم حتي در مقولات جزئي هم خليفه الله را شي حساب ميكنيم نه يك شخص ميگوييم الله از پنجره اي به نام خليفه الله چنين وچنان ميكند يعني خدا را فاعل ميدانيم.
برچسب ها : مفاهيم و نظريه ها توسط :
mahvareh در : <-CategoryName-> , تاریخ : دوشنبه 1392/10/30 ساعت
راه رسيدن به كمال
پايه و اساس كمال انسان، قرب الهي است و جوهرة قرب الهي بينش و معرفت است.
معرفت بر دو قسم است: حصولي و حضوري. بالاترين نوع معرفت و آگاهي، معرفت حضوري است كه كشف و شهود به همراه دارد.
برچسب ها : مفاهيم و نظريه ها توسط :
mahvareh در : <-CategoryName-> , تاریخ : دوشنبه 1392/10/30 ساعت
دوستان گرامي لطفا در اين نظر سنجي شركت كنيد و به اين سوال در نظرات پاسخ دهيد:
انسان كامل يعني ؟
برچسب ها : مفاهيم و نظريه ها توسط :
mahvareh در : <-CategoryName-> , تاریخ : پنج شنبه 1392/10/26 ساعت
آن كه معصوم آمد و پاك از غلط |
آن خروس جان وحى آمد فقط
مثنوى، دفتر 3، بيت 3337. 10-5-1. انسان كامل، ميزان صراط مستقيم: كارى را كه خداوند متعال انجام مىدهد، انسان كامل نيز - كه آينه خدا نما و مظهر حق است - در عالم امكان انجام مىدهد. البته كار خدا بالذّات است و كار انسان كامل بالعرض؛ يكى ظاهر است و ديگرى مظهر؛ يكى خالق است و ديگرى مخلوق؛ ولى از آن جا كه انسان كامل، متخلّق به اخلاق الهى است، اقتدا به او، پيمودن «صراط مستقيم» است. به بيان ديگر، چون كار خدا بر صراط مستقيم است، انسان كامل نيز - كه جانشين او و نشانگر او است - بر صراط مستقيم مىباشد.
برچسب ها : مفاهيم و نظريه ها توسط :
mahvareh در : <-CategoryName-> , تاریخ : سه شنبه 1392/10/17 ساعت
پس خليفه ساخت صاحب سينهاى تابود شاهيش را آيينهاى |
|
مثنوى، دفتر 6، بيت 2153. ناگفته نماند كه قيد «فى الارض» در آيه شريفه، بدان معنا نيست كه خداوند، مىخواهد انسان كامل تنها در زمين خليفه او باشد؛ بلكه مبدأ سريان، زمين است و انسان كامل، قوس صعودى خويش را از زمين آغاز مىكند. «انسان كامل» مطلقاً خليفة الله است؛ ولى آغاز پيدايش او، در زمين است و كلمه «فى الارض» قيد «جاعل» است؛ نه قيد در «خلافت».
تفسير موضوعى قرآن كريم، ج 6، صص 129 - 130.
برچسب ها : مفاهيم و نظريه ها توسط :
mahvareh در : <-CategoryName-> , تاریخ : دوشنبه 1392/10/16 ساعت
مثنوى، دفتر 1، بيت 2222. 4-1. انسان كامل يا مثل اعلا: هنگامى كه به اين حقيقت آگاه شديم كه روح انسان، در ابتداى وجود جلوه جامع - ولى - نازل روح خدا است و در واقع تابش روح خدا از پشت حجابها است؛ خواهيم فهميد كه پس از كنار زدن حجابها، ظهور انسان كامل همان «مثل اعلا» خواهد بود. براى فهم بهتر و روشنتر اين مسأله از همان مثال نور مدد مىجوييم: برچسب ها : مفاهيم و نظريه ها توسط :
mahvareh در : <-CategoryName-> , تاریخ : شنبه 1392/10/14 ساعت
مثنوى، دفتر 6، بيت 3310. 3-1. انسان، جلوه جامع از روح خدا: بر اساس آيات قرآن، خداوند خزانه تمام موجودات و اشيا را در دست دارد و از هر كدام آنها، به ميزانى معلوم فرو مىفرستد. حجر (15)، آيه 21. از اين رو، خزاين حقيقت انسانى، نزد پروردگار است و اين حقيقت (مقام والاى انسانيّت) از «مقام عنداللهى» به ميزانى مقدّر و معلوم، تنزّل يافته، به جهان بشرى عرضه شده است. برچسب ها : مفاهيم و نظريه ها توسط :
mahvareh در : <-CategoryName-> , تاریخ : جمعه 1392/10/13 ساعت
با تحليل «انسان كامل» و بررسى ابعاد گوناگون آن، اذعان خواهيم كرد كه معصومان(ع) به صورت عام و رسول اكرم(ص)، صديقه طاهره(س) و دوازده امام(ع) به .صورت خاص، تنها مصاديق حقيقى «انسان كامل»اند.
برچسب ها : مفاهيم و نظريه ها توسط :
mahvareh در : <-CategoryName-> , تاریخ : پنج شنبه 1392/10/12 ساعت
بر اساس رواياتي؛ مانند روايت نبوي “اول ما خلق الله نوري”(1) كه حضرت رسول (ص) خودشان را اولين ظهور حق معرفي ميكنند و روايت امير المؤمنين (ع) كه فرمود: “ما للّه آية اكبر منّي(2 )و مضامين بلند زيارت جامعه كبيره و روايات ديگر و توصيف اهل بيت (ع) در قرآن، كامل ترين مصداق خليفةالله، چهارده معصوم (ع) هستند.
برچسب ها : مفاهيم و نظريه ها توسط :
mahvareh در : <-CategoryName-> , تاریخ : سه شنبه 1392/9/19 ساعت
محور و مدار خلافت الاهي علم به اسما است و با توجه به اين كه علم، داراي مراتب و درجات است، از اين رو خلافت هم داراي درجات است پس هر كس به هر اندازه كه مظهر اسماي الاهي باشد، به همان اندازه سهمي از خلافت الاهي دارد.
برچسب ها : مفاهيم و نظريه ها توسط :
mahvareh در : <-CategoryName-> , تاریخ : يکشنبه 1392/9/17 ساعت
[ Designed By Ashoora.ir ]