برچسب ها :
آيت الله جوادي آملي در سخنان خود به مباحثي چون كرامت انسان در گرو خلافت از خداي سبحان، تحصيل درس كرامت از خداي اكرم، آفرينش جهان براي كرامت انسان، تحصيل علم و پرواز با فرشتگان مي پردازد.
برچسب ها :
آن كه معصوم آمد و پاك از غلط |
آن خروس جان وحى آمد فقط
مثنوى، دفتر 3، بيت 3337. 10-5-1. انسان كامل، ميزان صراط مستقيم: كارى را كه خداوند متعال انجام مىدهد، انسان كامل نيز - كه آينه خدا نما و مظهر حق است - در عالم امكان انجام مىدهد. البته كار خدا بالذّات است و كار انسان كامل بالعرض؛ يكى ظاهر است و ديگرى مظهر؛ يكى خالق است و ديگرى مخلوق؛ ولى از آن جا كه انسان كامل، متخلّق به اخلاق الهى است، اقتدا به او، پيمودن «صراط مستقيم» است. به بيان ديگر، چون كار خدا بر صراط مستقيم است، انسان كامل نيز - كه جانشين او و نشانگر او است - بر صراط مستقيم مىباشد.
برچسب ها :
با تحليل «انسان كامل» و بررسى ابعاد گوناگون آن، اذعان خواهيم كرد كه معصومان(ع) به صورت عام و رسول اكرم(ص)، صديقه طاهره(س) و دوازده امام(ع) به .صورت خاص، تنها مصاديق حقيقى «انسان كامل»اند. پس خليفه ساخت صاحب سينهاى تابود شاهيش را آيينهاى |
مثنوى، دفتر 6، بيت 2153. ناگفته نماند كه قيد «فى الارض» در آيه شريفه، بدان معنا نيست كه خداوند، مىخواهد انسان كامل تنها در زمين خليفه او باشد؛ بلكه مبدأ سريان، زمين است و انسان كامل، قوس صعودى خويش را از زمين آغاز مىكند. «انسان كامل» مطلقاً خليفة الله است؛ ولى آغاز پيدايش او، در زمين است و كلمه «فى الارض» قيد «جاعل» است؛ نه قيد در «خلافت».
تفسير موضوعى قرآن كريم، ج 6، صص 129 - 130.
برچسب ها :
مثنوى، دفتر 1، بيت 2222. 4-1. انسان كامل يا مثل اعلا: هنگامى كه به اين حقيقت آگاه شديم كه روح انسان، در ابتداى وجود جلوه جامع - ولى - نازل روح خدا است و در واقع تابش روح خدا از پشت حجابها است؛ خواهيم فهميد كه پس از كنار زدن حجابها، ظهور انسان كامل همان «مثل اعلا» خواهد بود. براى فهم بهتر و روشنتر اين مسأله از همان مثال نور مدد مىجوييم:
برچسب ها :
[ Designed By Ashoora.ir ]